Terapia logopedyczna
Terapia logopedyczna prowadzona jest w naszej szkole dla wszystkich uczniów potrzebujących wsparcia logopedy.
Celem terapii logopedycznej jest likwidacja wszelkich zakłóceń i zaburzeń artykulacyjnych, rozwijanie kompetencji językowych oraz pomoc w przezwyciężaniu problemów uczniom mającym trudności z mówieniem, pisaniem i czytaniem.
Terapia indywidualna poprzedzona jest wywiadem, obserwacją oraz przeprowadzeniem specjalistycznych testów. na tej podstawie logopeda stawia diagnozę i opracowuje indywidualny program usprawniania dostosowany do potrzeb i indywidualnych możliwości ucznia.
Podczas zajęć logopedycznych wykorzystywane są profesjonalne programy multimedialne:
- Logopedia - program powstały z myślą o wsparciu terapii najczęściej występujących zaburzeń mowy u dzieci,
- Mówiące obrazki - logopedyczne gry i zabawy, które kształcą umiejętność rozróżniania dźwięków, stanowiącą podstawę dla rozwoju mowy, program szczególnie pomocny w terapii dzieci z zaburzeniami słuchu i rozwoju języka,
- Logo gry - program pozwalający ćwiczyć rytmikę mowy, modulację głosu i intonację oraz wydłużanie fazy wydechowej,
- Zabawy słowem cz. I, II - program wspierający podnoszenie sprawności językowej,
- Wspomaganie rozwoju - seria programów do wczesnej terapii zaburzeń funkcji poznawczych i percepcyjno - motorycznych, wspomagania stymulacji wielozmysłowej oraz wszechstronnego rozwoju dziecka,
- Inne programy multimedialne - uatrakcyjniające żmudną naukę mowy.
Do najczęściej stosowanych metod wspierających terapię wykorzystywane na zajęciach:
- Pedagogika zabawy - nauka przez zabawę,
- Logorytmika - forma połączenia rytmiki i terapii logopedycznej, oddziaływująca na sferę słuchową, słuchowo - ruchową i ruchową dziecka,
- Metoda Dobrego Startu - metoda usprawniania czynności analizatora wzrokowego, słuchowego i kinestetycznego, a także harmonizowanie wszystkich funkcji psychomotorycznych,
- Ruch Rozwijający Weroniki Sherborne - metoda niewerbalna, uaktywniająca język ciała i ruchu,
- Masaż logopedyczny wg E. Stecko.