Terapia pedagogiczna
Terapia pedagogiczna to zajęcia korekcyjno - kompensacyjne uwzględniające głębokie i sprzężone dysfunkcje uczniów prowadzone w formie indywidualnej.
Diagnoza pedagogiczna polega na wnikliwym przeanalizowaniu przyczyn trudności w uczeniu się, głównie czytania i pisania, na poziomie edukacji elementarnej oraz wskazaniu jakie jest podłoże tych trudności. Uczniowie diagnozowani są na początku i na końcu roku szkolnego. Diagnoza dokonywana jest w oparciu o dostępne testy, obserwacje dziecka w zabawach kierowanych, bieżące analizowanie efektów pracy ucznia na zajęciach.
Wykonanie badań pozwala określić mocne i słabe strony w zakresie rozwoju funkcji percepcyjno - motorycznych danego ucznia oraz dobrać najlepszy sposób wspomagania rozwoju dziecka.
Terapia właściwa prowadzona jest na bazie programu własnego nauczyciela terapii pt. "Start dobry mam, bym pisał i czytał sam" wzbogaconego programem "A może to opto - dysleksja?".
Metoda Symultaniczno - Sekwencyjnej Nauki Czytania stymuluje funkcje poznawcze, buduje system językowy, usprawnia umiejętność czytania ze zrozumieniem, stopniowo zmniejszając deficyty charakterystyczne dla dysleksji.
Metoda Warnke z wykorzystaniem urządzenia Brain - Boy służy do przeprowadzania treningów spostrzegania, przetwarzania centralnego/wzrokowego i słuchowego - procesów zachodzących w mózgu. Metoda ta stanowi skuteczną pomoc w problemach automatyzacji funkcji, które są przyczyną trudności w nauce czytania, pisania i nabywania kompetencji językowych.
W zależności od indywidualnych potrzeb i predyspozycji uczniów, jako uzupełniające proces utrwalania wiedzy, na zajęciach wykorzystuje się takie metody jak:
- metoda M. Montessori,
- metoda edukacji przez ruch D. Dziamskiej,
- metoda 18 struktur wyrazowych E. Kujawy,
- metoda nauki czytania B. Rocławskiego (glottodydaktyki),
- metoda sylabowej nauki czytania J. Mickiewicz,
- metoda dobrego startu M. Bogdanowicz,
- metody wspomagające rozwój percepcji wzrokowej i grafomotoryki M. Frostig, M. Pietniun, H. Tymichowej oraz innych autorów,
- metody fizjoterapeutyczne wspomagające rozwój motoryki dużej i małej, elementy metody integracji sensorycznej.
W efekcie terapeutycznych oddziaływań, dziecko ma szansę:
- poprawić koncentrację uwagi,
- zwiększyć pojemność pamięci wzrokowej i słuchowej,
- rozwinąć funkcje motoryczne oraz koordynację wzrokowo - słuchowo - ruchową,
- usprawnić pracę analizatora wzrokowego, w tym przetwarzanie wzrokowo - przestrzenne i analizatora słuchowego,
- podnieść poziom umiejętności czytania i pisania, udoskonalić znajomość liter,
- usprawnić precyzję ruchów dłoni, chwyt pisarski, poprawić umiejętności samoobsługowe i grafomotoryczne poprzez terapię ręki,
- zwiększyć świadomość schematu i ułożenia ciała w przestrzeni, kontrolę postawy, zakres poprawnych wzorców ruchowych, osiągać lepszą stabilizację i równowagę, płynność i planowanie ruchu dzięki terapii mechanizmów posturalnych dla dzieci o obniżonym napięciu mięśniowym.